سپتیک تانک

 

آیا راه حلی برای تصفیه بهتر محتویات داخل سپتیک تانک وجود دارد؟ پاسخ این سوال بله می باشد.

آماده سازی بیولوژیکی وجود دارد که حاوی باکتری است. اگر به سادگی فاضلاب خروجی از منازل را در یک سپتیک تانک بریزید، تمام محتویات داخل محفظه سپتیک، از جمله باقی مانده های چربی و سبزیجات، پردازش می شود و زهکشی به سپتیک بهبود می یابد. پودرهای شیمیایی تصفیه کننده فاضلاب و لجن ها به صورت پودر تولید می شوند که باید با آب رقیق شده و ماهی یک بار در داخل سپتیک ریخته شود. 1 بسته 200 گرمی برای یک سپتیک 4 متر مکعبی برای 6-10 ماه کافی است. چنین مواد تصفیه کننده شیمیایی  نیاز به کامیون تخلیه لجن ته نشینی شده در کف مخزن سپتیک  را از بین می برد.

نکات لازم به هنگام اجرا و نصب سپتیک تانک :

1-2 بار در سال، سپتیک تانک با استفاده از کامیون فاضلاب از رسوبات پاک می شود.

پس از 5-10 سال، لازم است که زمینه فیلتراسیون را تغییر دهید یا شستشو دهید زیرا به تدریج با لجن مسدود می شود. لازم است 30-40 متر مکعب ماسه، سنگ خرد شده و خاک جایگزین شود. به راحتی می توان تصور کرد که چه نوع زباله هایی در همان زمان در سایت وجود دارد.



برای جلوگیری از لکه شدن، هنگامی که یک میدان فیلتر ساخته می شود، هر لایه فیلتر (سنگ خرد شده به طور جداگانه، ماسه به طور جداگانه) در ژئوتکستایل پیچیده می شود . گیره های ژئوتکستایل ساخته می شود. ژئوتکستایل از پوشش لایه فیلتر با ذرات خاک جلوگیری می کند، این عایق ها خاصیت فیلتراسیون و نفوذپذیری آب دارد. این روش شما را برای همیشه از تمییز کردن و تخلیه میدان فیلتراسیون نجات نمی دهد، اما به کند کردن این فرآیند و به تاخیر انداختن روند تمیز کردن میدان فیلتر برای چندین دهه کمک می کند. علاوه بر این، دریافت و جایگزینی لایه های فیلتر پیچیده شده با ژئوتکستایل بسیار آسان تر از جایگزینی شن و ماسه رنگ شده است. اما قابل ذکر است که  فقط باید از ژئوتکستایل های با چسب حرارتی برای فیلتر استفاده شود. منسوجات سوزنی را نمی توان استفاده کرد، آنها به سرعت تغییر رنگ می دهند.

محدودیت در استفاده از سپتیک تانک :

سطح آب زیرزمینی بالاتر از 2.5 متر است.

وجود چاه در شعاع 25 متر؛

فاصله از آپارتمان کمتر از 5 متر؛

خاکهای رسی.

مزایای سپتیک تانک :

سهولت نگهداری؛

بدون نیاز به برق؛

تعطیلات در محل کار مجاز است.

در دمای منفی کار می کند.

معایب سپتیک تانک :

بوی نامطبوع ممکن است ایجاد شود.

به مساحت قطعه بزرگ نیاز دارد: 1.5-3 متر مربع برای 1 پارتیشن مخزن سپتیک (بسته به طراحی) و 30 متر مربع برای منطقه فیلتر (برای یک خانواده 4-5 نفره).

مراحل اصلی تصفیه فاضلاب توسط مخزن سپتیک :

ما حجم مخزن سپتیک تانک را محاسبه می کنیم. 1 نفر در روز 150-200 لیتر مصرف می کند حجم سپتیک تانک باید حداقل 3 روز حجم مایع مصرفی خانواده باشد. یک خانواده 4 نفره 1800-2400 لیتر در 3 روز مصرف می کند. بنابراین، حجم سپتیک تانک حداقل 2.5 متر مکعب است

ما یک سایت در محل برای یک مخزن سپتیک و یک منطقه فیلتراسیون انتخاب می کنیم. فاصله مخزن سپتیک از خانه باید حداقل 5 متر باشد.

مخازن آماده برای تولید سپتیک تانک :

ما یک مخزن با ضخامت دیواره حداقل 7 میلی متر، ترجیحا با دیواره های کاروگیتی انتخاب می کنیم. بعبارتی دیگر با استفاده از لوله کاروگیت اقدام به تولید مخزن سپتیک می نماییم.

حفر سوراخ برای سپتیک تانک. قطر آن باید 20-25 سانتی متر بزرگتر از قطر مخزن سپتیک در هر طرف باشد. قبل از نصب، مخزن سپتیک  باید با آب پر شود.

برای اینکه سپتیک تانک به سطح فشرده نشود، باید آن را روی زمین ثابت کرد. اغلب، مخزن با استفاده از کابل ها یا نوارهای فولادی ضد زنگ به یک دال بتنی چسبانده می شود. می توانید مخزن را با بتن پر کنید یا گودال را با مخلوطی از ماسه و سیمان به نسبت حداقل 10: 1 پر کنید.

می توانید در مقاله نصب سپتیک تانک کارخانه ای بیشتر در این مورد بخوانید.

سپتیک تانک کاروگیتی :

اگر حجم مخزن سپتیک باید 2-2.5 متر مکعب باشد، به حداقل 2 یورو مکعب با حجم 1 متر مکعب نیاز خواهید داشت.

یوروکیوب ها لزوماً برای نصب به دال بتنی دارند زیرا دیوارهای آنها نازک است و بدون تقویت بار را تحمل نمی کند.

ما یک سوراخ بزرگتر بر روی لوله کاروگیت با 20-25 سانتی متر در هر طرف حفر می کنیم.

کف را با یک لایه بتن 20-25 سانتی متر پر کنید.

سپتیک کاروگیتی را داخل گودال پایین می آوریم و لوله های ورودی و خروجی (لوله های ورودی و خروجی) را سوار می کنیم.

سپتیک تانک راه راه را با آب پر کنید و درب بسته را ببندید.

ما سپتیک کاروگیت را در داخل ترانشه بتنی قرار می دهیم.  

اگر 2 یا بیشتر مخزن سپتیک کاروگیت دارید، همین کار را تکرار کنید.

چاه برای مخزن سپتیک شبیه به چاه برای مخزن فاضلاب است. تنها تفاوت این است که به یک میدان فیلتر یا یک چاه فیلتر مربوط می شود. اگر خاک شنی در کشور وجود داشته باشد، چاه فیلتراسیون بیش از 100 لیتر مایع در هر 1 متر مربع در روز است . چاه فیلتراسیون و همچنین چاه زیر سپتیک تانک از حلقه های بتن مسلح ساخته شده است. به جای انتهای بسته، یک لایه فیلتر مصنوعی از شن، سنگ خرد شده و شن و ماسه به عرض 300 میلی متر ریخته می شود. سوراخ هایی با قطر 40-60 میلی متر در دیواره های چاه فیلتر ایجاد می شود، به این امید که سطح این سوراخ ها 10 درصد از سطح کل دیواره های چاه باشد. در کنار، دیواره های چاه و همچنین کف آن با فیلتری از ماسه، شن و سنگ خرد پوشیده شده است. لایه سنگ خرد شده توسط ژئوتکستایل محافظت می شود.

طول لوله های ورودی و خروجی سپتک می تواند تا 20 متر باشد بسته به شرایط آب و هوایی در زیر سطح انجماد خاک در عمق 0.8-1.2 متر قرار گیرند. فاصله لوله های خروجی سپتیک تا آب های زیرزمینی باید حداقل 1 متر باشد.

لوله های خروجی از سپتیک به سوی میدان زهکشی دارای سوراخ هایی به قطر 5 میلی متر هستند. سوراخ ها با زاویه 60 درجه به سمت پایین هدایت می شوند. سوراخ ها در الگوی شطرنج در فاصله 50 میلی متری از یکدیگر قرار دارند. فیلتری با سنگ های خرد شده و شن زیر لوله ها ریخته می شود. عمق فیلتر 200 میلی متر، عرض - 250 میلی متر می باشد. ما لوله های خروجی  را در لایه فیلتر با ½ قطر پنهان می کنیم. در انتهای هر لوله خروجی  یک رایزر به قطر 100 میلی متر قرار می دهیم و آن را 2000 میلی متر از سطح زمین بالا می بریم.

سیستم لوله کشی آبیاری در زمینه فیلتراسیون با چاه های توزیع :

1 - سپتیک تانک، 2 - شیلنگ برای ورود آب به خط لوله، 3 - شیلنگ، 4 - چاه توزیع، 5 - لوله های آبیاری. 6 - رایزرهای تهویه

بالابرها جریان هوا را برای تصفیه آب هوازی طبیعی فراهم می کنند.

مخازن سپتیک تانک هوازی :

اگر به دلیل سطح آب زیرزمینی یا نوع خاک، امکان تصفیه پساب فاضلاب پس از سپتیک تانک از طریق زمین وجود نداشته باشد، پس از تصفیه فاضلاب یا با کمک باکتری های هوازی عمیق، از بیولوژیک استفاده می شود. سیستم های تصفیه این دسته از مخازن عبارتند از : بیوفیلترها و مخازن هوادهی

بطور خلاصه می توان گفت که سیستم سپتیک تانک ، سیستمی است که امکان بازیافت زباله را فراهم می کند. در نتیجه سطح راحتی افزایش می یابد و خطر موقعیت های ناخوشایند - پیدایش بو، مواد مضر در خاک و غیره - کاهش می یابد. با توجه به انواع مدل های آماده از تولید کنندگان معروف ، طرح ها، انواع و انتخاب مواد برای تولید خود، سپتیک تانک های زیادی وجود دارد. بسته به تعداد بافل ها، گزینه های زیر امکان پذیر است:

سپتیک یک اتاقه (کمی از نظر کارایی با مخزن متفاوت است، چنین طراحی احتمال بیشتری برای فاضلاب محل فاضلاب دارد تا دستگاهی برای اقامت دائم )،

سپتیک با دو محفظه

سپتیک با سه محفظه

در مدل های سپتیک چند محفظه ای  تصفیه فاضلاب به دو صورت انجام می شود:

مکانیکی (رسوب ناخالصی ها)،

بیولوژیکی (تجزیه اجزای آلی توسط باکتری).

هر چه تعداد محفظه ها  بیشتر باشد، در صورتی که البته طراحی و عملکرد آن به درستی انتخاب شود و هیچ گونه تخلفی در حین ساخت صورت نگیرد، بهره وری مخزن سپتیک بالاتر است. با کشف اینکه سپتیک تانک برای فاضلاب چیست، کاربران اغلب علاقه مند هستند تا بدانند که میزان تصفیه فاضلاب در هنگام استفاده از آنها چقدر است. پارامترهای اضافی برای طبقه بندی مخزن سپتیک، نوع باکتری مورد استفاده برای تجزیه مواد آلی و وابستگی به انرژی مدل ها هستند. این ویژگی ها به هم مرتبط هستند. در طرح های ساده تر باکتری های بی هوازی که نیازی به کار با اکسیژن ندارند، بنابراین نیازی به نصب کمپرسورهای خاص، لوله های تهویه کافی برای اطمینان از عملکرد طبیعی دستگاه نیست. بدون نیاز به تجهیزات اضافی (و در نتیجه اتصال به شبکه ) مخزن سپتیک مستقل فاضلاب در مواقعی که منبع تغذیه ناپایدار است (افت ولتاژ، قطع و غیره) مناسب است.

زهکشی ناپایدار مخزن سپتیک پیچیده تر است . آنچه با تصور یک نصب پیچیده با کمپرسورها، برخی روش های تصفیه (مکانیکی، بیولوژیکی) و تجهیزات اضافی (بالابر هوایی و غیره) آسان است. لزوماً همه انواع تجهیزات ذکر شده نباید در طراحی یک مدل وجود داشته باشد. امکانات کم و بیش پیچیده ای وجود دارد.

اصل کلی عملکرد و تفاوت های ظریف انواع مخازن سپتیک :

در سپتیک تانک تصفیه فاضلاب به صورت مرحله ای انجام می شود.

در محفظه اول ته نشینی اولیه ناخالصی ها و جداسازی فاضلاب به بخش های سبک و سنگین وجود دارد. محفظه دوم، مانند محفظه اول، باکتری های بی هوازی فعال محل کار است که مواد آلی باقی مانده در پشت محفظه اول را تجزیه می کند و آن را به یک توده رسی تبدیل می کند. این تجزیه چندین مزیت دارد. اولاً، وقوع فرآیندهای پوسیدگی با تشکیل بوی نامطبوع قوی را حذف می کند. دوم، لجن حاصل حجم کمتری را اشغال می کند، بنابراین سپتیک تانک باید با دفعات کمتری نسبت به یک گودال معمولی تمیز شود.

در محفظه سوم، ذرات لجن باقی مانده نیز در پایین (در صورت جریان مایع به میدان فیلتر) یا در بستر فیلتر (شن، سنگ خرد شده و غیره) در محفظه های بدون ته بسته قرار می گیرند. سیال از محفظه ای به محفظه دیگر از طریق سوراخ های بالای هر مخزن جریان می یابد. این به شما امکان می دهد آب تصفیه شده را از لایه های بالایی به هر مخزن بعدی ارسال کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر شما را به وب سایت پایپ گستر ارجاع می دهم. 



Comments

Popular posts from this blog

ژئوتکستایل

قیمت لوله پلیکا تولیدی شرکت پایپ گستر

انواع لوله پلیکا و تولید کنندگان لوله پلیکا