لوله پلی اتیلن

 

لوله پلی اتیلن HDPE :

اتیلن رایج ترین ترکیب شیمیایی تولید شده در جهان و در عین حال پر مصرف ترین و مقرون به صرفه ترین متریال مصرف در ساخت لوله ، مخازن تصفیه آب و فاضلاب و ... است و زنجیره صنعت پلیمر را تشکیل می دهد. پلیمر اتیلن پلی اتیلن ترموپلاستیک ممکن است به محصولات روز تبدیل شود، زیرا علیرغم ابهاماتی که از نظر اثرات زیست محیطی دارد، امروزه یکی از مواد اصلی برای تضمین و حفظ کیفیت زندگی است. به عنوان مثال لوله پلی اتیلن HDPE (پلی اتیلن کم فشار) اساس شبکه های مهندسی، اساس خدمات عمومی و ضامن یک محیط امن هستند. انواع، هدف، خواص و فواید لوله پلی اتیلن و مواد پلی اتیلن را با جزئیات بیشتری در نظر بگیرید.



لوله پلی اتیلن HDPE چیست؟

لوله پلی اتیلن HDPE ، لوله هایی برای نقل و انتقال آب تمیز ( آب شرب و ... )، صنعتی و آلوده و همچنین مایعات شیمیایی فعال و چسبناک ساخته شده از اتیلن پلیمریزه شده در فشار کم هستند. با توجه به تعداد پیوندها و کوپلیمرهای موجود در ترکیب، سه نوع اصلی پلی اتیلن مورد استفاده برای تولید لوله پلی اتیلن وجود دارد: PE 63، PE 80، PE 100. لوله پلی اتیلن دارای تکنولوژی تولید و خواص فیزیکی متفاوتی است که نوع آن را تعیین می کند. نه فقط محدوده کاربری، بلکه قیمت لوله پلی اتیلن را نیز تعیین می کند.

لوله پلی اتیلن ساخته شده از پلی اتیلن PE63 :

پلی اتیلن نسل اول با زنجیره پلیمری اتیلن به تنهایی. دارای حداقل استحکام طولانی مدت (MRS) که بیش از 6.3 مگاپاسکال نیست، می باشد و شکنندگی آن با طول عمر افزایش می یابد. لوله پلی اتیلن HDPE اکنون به عنوان سینی کابل هنگام کابل گذاری و گاهی اوقات برای زهکشی طبقات پیچیده استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن ساخته شده از پلی اتیلن PE80 :

امروزه پلی اتیلن نسل دوم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که با گنجاندن بوتن یا هگزان در زنجیره مولکولی تولید می شود. الاستیک، مقاوم در برابر ترک، با سبکی نسبی مشخص می شود، MRS آن = 8.0 MPa. لوله پلی اتیلن PE80 در نصب فاضلاب بدون فشار و کم فشار، سازماندهی تامین آب تحت فشار در یک منطقه کوچک استفاده می شود و خود پلاستیک نیز برای ساخت عناصر اتصال (خم، اتصالات)، کابل ها مناسب است. در ساخت غلاف ها و حتی مخازن ذخیره سازی نیز از این نوع پلی اتیلن استفاده می گردد.

لوله کاروگیت ساخته شده از پلی اتیلن PE100 :

پلیمرپلی اتیلن نسل سوم سنگین الاستیک با مقاومت بالا در لوله کشی خطوط لوله گاز و کلکتورهای آب اعم از آبرسانی و فاضلاب کاربرد دارد. MRS = 10.0 مگاپاسکال. این یک پلیمر بیومتریال است که از مولکول‌های زنجیره بلند و کوتاه و ورود هدفمند کومونومر به بخش با وزن مولکولی بالا تشکیل شده است که امکان تشکیل یک پوشش الاستیک را برای یک پیوند کریستالی قوی ایجاد می‌کند که توسط یک زنجیره با وزن مولکولی کم تشکیل شده است. اتصالات برای نصب لوله های پلی اتیلن، عناصر برای کانال های هوا نیز از آن ساخته شده است.

اکثر تولید کنندگان امروزه تنها لوله پلی اتیلن PE80 و PE 100 را ارائه می دهند که به دلیل محبوبیت کم PE63 به دلیل مشخصات فنی آن و جایگزینی رایگان PE80 در صورت نیاز به چنین محصولاتی است. از نظر قیمت، قیمت لوله پلی اتیلن نسل سوم PE 100 گرانتر از دو مدل دیگر  است زیرا از مواد اولیه بیشتری برای تولید آن استفاده می شود.

انواع لوله پلی اتیلن :

بسته به تکلیف و هدف بکارگیری لوله پلی اتیلن ، آنها به انواع تقسیم می شود. نماد پایه شامل انواع زیر است :



لوله پلی اتیلن هدر:

این نوع از لوله های پلی اتیلن برای حذف زهکش های خانگی و صنعتی در سیستم های فشار و فاضلاب ثقلی در نظر گرفته شده است . فشار کاری 5-20 مگاپاسکال را برای استفاده از لوله پلی اتیلن هدر حفظ کنید، فقط از مواد خام ساخته شده است.

لوله پلی اتیلن آب :

لوله کشی آنها برای تامین آب آشامیدنی و صنعتی به تاسیسات مسکونی و صنعتی استفاده می شوند، فشارهای 5 تا 15 مگاپاسکال را تحمل می کنند و بدون افزودن پلاستیک بازیافتی تولید می شوند.

لوله پلی اتیلن خطوط انتقال گاز:

 لوله های HDPE تخصصی برای خطوط لوله گاز با قطرهای مختلف استفاده می گردد.  نیاز به مواد اولیه مشابه دو مورد اول است.

لوله پلی اتیلن زهکشی :

 برای سیستم های زهکشی در صنایع شهری و روستایی.

لوله پلی اتیلن جهت تکنیک شبکه های کابلی :

 سری ویژه برای گذاشتن فیبر نوری، برق و سایر کابل ها در زیر زمین استفاده می گردد.

لوله پلی اتیلن برای DHW و شبکه های گرمایش :

 تامین گرما را با استفاده از لوله پلی اتیلن  سازماندهی کنید و از توزیع مایع خنک کننده در سیستم های کم و بیش پیچیده توسط لوله های پلی اتیلن اطمینان حاصل کنید.

محصولات پلی اتیلن با چگالی کم مشکی هستند و بر اساس نوع برچسب گذاری می شوند. برای آب - نوارهای آبی، برای گاز - زرد، موارد فنی مشخص نشده است. ضخامت دیوار می تواند از 2 تا 69 میلی متر باشد، حداکثر قطر خارجی 1200 میلی متر، حداقل 16 میلی متر است. برای این لوله ها یکی از شاخص های اساسی مقدار SDR (نسبت ابعاد استاندارد - نسبت قطر خارجی به ضخامت دیواره لوله) است. مقادیر زیر توسط استاندارد ثابت شده است: SDR6، SDR7.4، SDR9، SDR11، SDR13، SDR13.6، SDR17، SDR17.6، SDR21، SDR26 و SDR41. رابطه بین SDR و ضخامت دیوارهلوله پلی اتیلن نسبت معکوس دارد. هر چه SDR بالاتر باشد، دیواره لوله پلی اتیلن نازک تر است.

 

به طور جداگانه، می خواهم در مورد لوله های فاضلاب کاروگیت پلی اتیلن صحبت کنم. این محصولات دیواری دو لایه است که لایه داخلی آن صاف است و ویژگی های یک لوله کلاسیک را کاملا تکرار می کند و لایه بیرونی به شکل آکاردئون ساخته شده است. دیوار سازه ای لوله کاروگیت با مشخصات دایره ای توخالی از استحکام بالایی برخوردار است که در برخی موارد امکان نصب دفنی زیرزمینی بدون سینی را فراهم می کند. برای سیستم های فاضلاب و زهکشی کاربرد دارد. زیرشاخه آن یک لوله کاروگیت سوراخ شده است که برای زهکشی خاک و تثبیت خاکهای مستعد سیل استفاده می شود.

مزایای لوله پلی اتیلن HDPE :

تمامی مزایایی که برای لوله پلی اتیلن در هر کاربردی قید می نماییم در مورد لوله کاروگیت نیز صدق می کند. ایضا لوله کاروگیت به سبب جداره خارجی کاروگیت خود دارای مزایی بیش از این می باشد. محبوبیت هر نوع از لولههای پلی اتیلن با ویژگی های آن مشخص می شود. مزایای لوله های پلی اتیلن آب، گاز و فاضلاب HDPE عبارتند از :

قیمت مقرون به صرفه: هزینه کمتر از نظر عمر مفید نسبت به آنالوگ های فولادی و چدنی.

طول عمر طولانی : عمر کاری تخمینی 50 سال است.

مقاومت در برابر خوردگی، مواد شیمیایی، ساینده؛

آنها نیازی به حفاظت کاتدی ندارند.

سبکی، سهولت حمل و نقل (به ویژه برای قطرهای کوچک تحویل داده شده در سیم پیچ)، ذخیره سازی، نصب؛

شعاع خمش بالا (تا 20 قطر)، که دور زدن مناطق دشوار را بدون عناصر اتصال ممکن می کند.

سازگاری با خاک های پیچیده (انبوه، فرونشست)؛

فاصله کار را حفظ کنید، هنگام استفاده از آن نرمی دیوارها را افزایش دهید.

عدم حساسیت به تشکیل بیوفیلم در داخل خانه؛

هیچ تاثیری بر کیفیت مایع منتقل شده ندارد.

مقاومت در برابر انبساط مایعات منجمد، در سرما نگذارید.

مقاومت در برابر ضربه، قابل نصب تا -40 درجه سانتیگراد 0.

یک مزیت مهم لوله پلی اتیلن سهولت استفاده در هنگام بازسازی خطوط لوله موجود است. لوله پلی اتیلن به راحتی به داخل لوله آهنی یا فولادی شکسته کشیده می شود که باعث کاهش شدید کار و هزینه و همچنین تضمین کیفیت می شود.

طیف وسیعی از لوله های HDPEپلی اتیلن :

طیف گسترده ای از مزایا، تنوع برنامه های استفاده از لوله پلی اتیلن را تعیین می کند.

خدمات سلامتی :

تامین آب و گاز منازل مسکونی، ساماندهی شبکه بهداشتی، ایمن سازی شبکه های کابلی و نصب فیبر نوری. آنها همچنین برای حذف آب مذاب و آب طوفان در ساخت سیستم های زهکشی موقت استفاده می شوند و در سیستم های آبیاری شهری استفاده می شوند.

ساخت و ساز خصوصی :

سازماندهی تامین آب در تاسیسات ایزوله کلید در دست از طریق تامین آب تا سیم کشی و فاضلاب، تامین گاز. آنها را می توان در سیستم های گرمایش از کف و سایر سیستم های گرمایش غیر اختصاصی استفاده کرد.

صنعت و تولید :

از لوله پلی اتیلن برای تامین و تخلیه آب فنی و غذایی، حمل و نقل مایعات در چرخه های تکنولوژیکی، نگهداری برج های خنک کننده، بویلرها، آزمایشگاه ها، ساختمان های اداری از چاه های آنها استفاده می گردد.

کشاورزی :

از لوله پلی اتیلن بالاخص لوله کاروگیت جهت آبیاری ، زهکشی خاک، تامین آب مزارع و مناطق کشاورزی، حمایت معیشتی برای کارهای کشاورزی استفاده می گردد.

اشیاء استراتژیک :

نصب سیستم های لوله پلی اتیلن زهکشی زیر بزرگراه ها، باند فرودگاه. نصب خطوط لوله گاز، حمل و نقل مایعات خطرناک.

ویژگی های نصب خط لوله پلی اتیلن HDPE / لوله کاروگیت :

خطوط لوله پلی اتیلن/ لوله کاروگیت با جوش لب به لب یا با استفاده از اتصالات با بخاری برقی نصب می شوند. جوشکاری نه تنها به تجهیزات خاصی نیاز دارد، بلکه نیاز به گواهی پرسنل آموزش دیده مطابق با استانداردهای سازمان ملی تست جوش (NAKS) با صدور گواهینامه و تایید مجدد دوره ای دارد.

برای لوله کشی لوله پلی اتیلن و لوله کاروگیت با طول 110 میلی متر می توان از روش نصب ساده با استفاده از اتصالات فشاری استفاده کرد. این فناوری حتی برای افراد بدون آموزش ساده و قابل دسترس است. عدم وجود تجهیزات پیچیده و فرآیندهای حرارتی کار را ایمن می کند و نیازی به گواهینامه ندارد.

لازم به ذکر است که اتصالات جوشی جدا ناپذیر هستند. آنها را نمی توان برچید یا برای تعمیر باز کرد. اگر یک بای پس جدید نیاز به تعمیر، نصب دوشاخه و غیره داشته باشد، لوله پلی اتیلن یا لوله کاروگیت جدیدی با روش مناسب بریده و جوش داده می شود (برای قطرهای کوچک، اغلب از اتصالات گرمایشی در کارهای محلی استفاده می شود). از روش لب به لب هنگام جایگذاری خطوط لوله پلی اتیلن راه راه( لوله کاروگیت ) با قطر بزرگ و کارهای در مقیاس بزرگ استفاده می شود. این تا حدودی به دلیل هزینه بالای اتصالات ویژه و چرخه کاری تا حدودی طولانی تر است.

 جوشکاری الکتروفیوژن هنگام نصب لوله پلی اتیلن راه راه(  لوله کاروگیت ) در خانه، تاسیسات مسکونی حومه شهر و حتی در کارخانه ها آسان تر است، زیرا می توان آن را در فضاهای بسیار محدود انجام داد. مقاومت اتصالات به دست آمده یکسان است: پلیمرها دارای خواص یکسانی هستند و به هر نحوی که ناحیه اتصال را گرم می کنند، از نظر مقاومت همان اتصالات را تشکیل می دهند.

معایب لوله های پلی اتیلن :

برای انتخاب درست باید از کاستی های محصول آگاه باشید. معایب لوله پلی اتیلن PND عبارتند از:

انبساط حرارتی زیاد الاستیسیته مواد منجر به ناپایداری نسبی خط لوله نصب شده می شود، بنابراین طراحی به تکیه گاه های ثابت نیاز دارد.

حساسیت به اشعه ماوراء بنفش. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید ساختار پلی اتیلن را تغییر می دهد و باعث شکننده شدن و تخریب زودرس آن می شود. بنابراین، لوله کاروگیتHDPE و لوله پلی اتیلن فقط برای نصب دفنی مناسب هستند و سایر سیستم ها در صورت استفاده در فضای باز انتخاب می شوند.

انعطاف پذیری در تغییر شرایط زمین می تواند باعث پیچش کامل در خط لوله شود. بنابراین، برای لوله های صاف( لوله پلی اتیلن )، تکنولوژی جایگذاری با استفاده از ترانشه ها توصیه می شود.

به طور خلاصه، معایب و همچنین مزایای لوله های پلی اتیلن HDPE تا حد زیادی به محل نصب، منطقه مورد استفاده و محیط کار بستگی دارد. هر چه عوامل مرتبط با شرایط عملیاتی شدید (دمای محیط، کیفیت خاک، متوسط ​​نوسانات دمای سالانه، نوع سیال پمپ شده) بیشتر باشد، احتمال کاهش عمر مفید بیشتر خواهد بود. با این حال، این نیز از ویژگی های محصولات ساخته شده از فولاد، چدن و ​​سایر مواد است، اما با در نظر گرفتن تنوع، سهولت استفاده و مهمتر از همه، پایداری فاصله کاری این لوله ها، مزایای استفاده از آنها می باشد.

قیمت لوله پلی اتیلن :

گران ترین لوله پلی اتیلن همانطور که قبلاً گفتیم لوله های PE100 HDPE به دلیل مصرف مواد هستند. هزینه HDPE PE80 بر اساس تامین کننده، محل خرید، دسته بندی، شرایط تحویل متفاوت است. اگر نیاز به خرید لوله پلی اتیلن در ایران دارید، یک سازنده را انتخاب کنید یا با توزیع کنندگان رسمی تماس بگیرید. شما تضمین لوله های با کیفیت ساخته شده از مواد اولیه بکر و همچنین آموزش کارکنان، اجاره تجهیزات و خدمات نصب کلید در دست را دریافت خواهید کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوله پلی اتیلن و لوله کاروگیت به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.



Comments

Popular posts from this blog

ژئوتکستایل

قیمت لوله پلیکا تولیدی شرکت پایپ گستر

انواع لوله پلیکا و تولید کنندگان لوله پلیکا